Superjachten en ruimtevaart lijken niet veel met elkaar gemeen te hebben. Toch lukt het de Nederlandse scheepsbouwer Royal Huisman bij de bouw van de Sea Eagle II het grootste aluminium zeiljacht ter wereld. De jacht is ontworpen met dezelfde technieken die worden gebruikt bij de ontwikkeling van ESA-ruimtemissies.
Vrij recent werd de 81 meter lange luxe Sea Eagle II van de scheepswerf van Royal Huisman in Vollenhove overgebracht naar de Amsterdamse locatie van het bedrijf. Hier werd het jacht uitgerust met een koolstofcomposietmast voordat het kan gaan beginnen met proefvaarten. Deze zullen de komende periode in de aanloop naar de oplevering later dit jaar, gaan plaatsvinden. Dit lijkt routinematig voor het zevende grootste zeiljacht ter wereld, maar achter de gepolijste afwerking van de metalen romp worden verschillende ruimtevaarttechnieken ingezet.
Volgens ESA onderscheidt de Sea Eagle II zich door het ontwerp en de ontwikkeling met behulp van ‘Concurrent Design Facility’-technieken (CDF) in Noordwijk. De traditionele manier van ontwerpen en ontwikkelen in verschillende stappen maakt daarbij plaats voor gelijktijdige ontwikkeling. Verschillende teams kunnen zo worden geïnformeerd over problemen en oplossingen naarmate het werk vordert.
Satellieten en superjachten zijn beide complexe producten. Door engineeringfasen gelijktijdig uit te voeren kunnen besparingen worden bereikt. Het basisidee is eenvoudig: breng alle benodigde experts en ontwerptools samen in één ruimte om als team samen te werken aan een gedeeld softwaremodel dat onmiddellijk wordt bijgewerkt wanneer er wijzigingen worden aangebracht. Zo kan de haalbaarheid van het ontwerp veel effectiever en betrouwbaarder worden beoordeeld. Uiteraard ligt de focus van ESA op de engineering die het bedrijf zelf verricht. Maar daarnaast is er ook veel belang voor het ESA-werk vanuit de industrie. De inzet van de CDF-techniek, heeft een positief effect op tijd, kosten en efficiëntie.
Voor het bouwen van de Sea Eagle II werd een design en engineering team van Royal Huisman getraind door ESA. Jachtbouw is geen ingewikkelde wetenschap maar het gaat wel om een complex, multidisciplinair systeem waarbij tijdens ontwerp, ontwikkeling en productie veel afwegingen worden gemaakt. De traditionele ‘over de heg’-ontwerpmethode – waarbij één kennisveld zijn werk doet en het vervolgens aan het volgende team overdraagt - vereist veel controle en feedback met mogelijke ontwerpaanpassingen tot gevolg. Een tijdrovend proces, waarvoor in de moderne jachtbouw eigenlijk geen ruimte is.
Voor Royal Huisman is echter niet alleen de tijdwinst maar vooral de kwaliteit van het uiteindelijke ontwerp doorslaggevend. Die is beter en completer waarmee met een gerust hart de volgende stap naar de bouwfase kan worden gemaakt. Royal Huisman gebruikt de CDF-techniek ontwerp voor al haar nieuwe projecten, maar ook voor de renovatie en het onderhoud van oudere schepen.