In Kopenhagen demonstreerden Rolls-Royce en sleepbedrijf Svitzer recent het eerste (commerciële) schip dat op afstand wordt bediend. Eerder dit jaar werd al een aantal manoeuvres geoefend waarbij de kapitein van het schip vanuit het hoofdkantoor het schip vanuit de haven afmeerde, 360 graden draaide en het naar het hoofdkantoor liet varen, waar het werd aangemeerd.
Beide bedrijven werken samen aan het testen van schepen die op afstand en autonoom worden bediend. De technologische kennis van Rolls-Royce en praktische knowhow van sleepbedrijf Svitzer sluiten goed op elkaar aan. Daarbij richt de aandacht zich op de autonome navigatie, het situationele bewustzijn, het afstandsbedieningcentrum en communicatie.
Het betreffende schip is voorzien van een paar MTU 16V4000 M63 dieselmotoren van Roll-Royce elk met een vermogen van 2.000 kW bij 1.800 tpm. Daarnaast is het schip uitgevoerd met het Dynamic Positioning System die de schakel vormt naar het afstandsbedieningsysteem.
Een aantal sensoren aan boord van het schip combineert met behulp van geavanceerde software verschillende soorten data. Hiermee wordt de kapitein geïnformeerd over het schip en haar omgeving. De gegevens worden betrouwbaar en veilig naar een Remote Operating Center (ROC) gestuurd alwaar de kapitein zich bevindt.
Bij het project worden de beide bedrijven bijgestaan door Lloyd’s Register. Deze verwacht dat de komst van autonome schepen niet lang meer op zich laat wachten. Alhoewel het niet nodig bleek te zijn, was gedurende de test een compleet team van kapitein en bemanning aan boord om in voorkomende gevallen de bediening veilig over te kunnen nemen.
Bron: Rolls-Royce