maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 07 januari 2021

Stealth onderwatervaartuig

Bij geheime militaire missies op wordt er veel aan gedaan om onzichtbaar te blijven voor de vijand. Daar komt VICTA in beeld: een vaartuig dat dat tevens onderzeeër is en speciaal werd ontwikkeld om duikers af te zetten.

De VICTA wordt momenteel ontwikkeld door de Britse firma SubSea Craft en is 11,95 meter lang en 2,3 meter breed en biedt plaats aan zes duikers plus een piloot en een navigator. De matzwarte composiet romp is gemaakt van koolstofvezel met een kern van Diab-schuim, voor een goede sterkte/gewichtsverhouding.

Bij het begin van de missie, beweegt VICTA zich snel over het oppervlak als een gewone boot. Hij wordt daarvoor aangedreven door een aangepaste Seatek 725+ dieselmotor die 725 pk levert aan een set Konsberg Kamewa waterjets. Hiermee kan een topsnelheid van 40 knopen, een kruissnelheid van 30 knopen en een actieradius van 250 zeemijlen worden bereikt.

Wordt het kritischer dan stopt VICTA en overspoelt het de cabine, waardoor deze binnen twee minuten onder water komt te staan. Het wordt dan een “natte onderzeeër”: de inzittenden worden in het water ondergedompeld en dragen een duikuitrusting. De duikers en de bemanning ademen via een open circuit luchtsysteem aan boord, zodat de duikers hun tanks niet voortijdig hoeven te gebruiken. Met het systeem aan boord kunnen acht mensen vier uur vrij ademen.

In de onderwatermodus schakelt VICTA de aandrijving over op zes elektrische voortstuwers die worden aangedreven door een lithium-ionbatterij. Hij bereikt dan een topsnelheid van 8 knopen. De maximale duikdiepte bedraagt 30 meter en het bereik is 25 zeemijlen. De fly-by-wire stuurtechniek maakt het mogelijk om dezelfde set bedieningselementen zowel aan het oppervlak als onder water te gebruiken.
Bij het bereiken van het doel van de duikers stopt VICTA, en de duikers verlaten de duikers via vleugeldeuren aan de zijkanten.

Op dit moment wordt er een prototype samengesteld. De onderstaande video geeft alvast een indruk van de VICTA.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Ruim 5,2 miljoen euro financiering vanuit SolarNL voor circulaire zonnepanelen

(productnews)
Solarge ontvangt ruim 5,2 miljoen euro vanuit het Groeifonds SolarNL. Het bedrijf wil hiermee de ontwikkeling van zijn...
Solarge ontvangt ruim 5,2 miljoen euro vanuit het Groeifonds SolarNL. Het bedrijf wil hiermee de ontwikkeling van zijn circulaire zonnepanelen versnellen. Het Weertse Solarge richt zich op de productie van...
Energie / 07-01-2025
Lees meer

New Glenn-raket van Blue Origin met herbruikbare eerste trap deze week gelanceerd

(productnews)
Blue Origin, het ruimtevaartbedrijf van Jeff Bezos, lanceert deze week zijn nieuwe raket New Glenn. De raket is jarenlang in...
Blue Origin, het ruimtevaartbedrijf van Jeff Bezos, lanceert deze week zijn nieuwe raket New Glenn. De raket is jarenlang in ontwikkeling geweest en moet de concurrentie aangaan met Starship van...
Lucht & Ruimtevaart / 06-01-2025
Lees meer

Duurzame verpakking van moerasplanten

Duurzame verpakking van moerasplanten

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 06-01-2025
(productnews)
Veenmos, riet en andere moerasplanten worden al gebruikt als bouwmateriaal, diervoeder en voedsel. Door hun lagere...
Veenmos, riet en andere moerasplanten worden al gebruikt als bouwmateriaal, diervoeder en voedsel. Door hun lagere ligninegehalte zouden veenplanten echter ook een aantrekkelijk alternatief kunnen zijn voor hout als grondstof...
Algemeen / 06-01-2025
Lees meer

NLR werkt samen met zepp.solutions aan brandstofcel voor waterstofvliegtuig

NLR werkt samen met zepp.solutions aan brandstofcel voor waterstofvliegtuig

(PARTNER NIEUWS)
Lucht & Ruimtevaart / 31-12-2024
(productnews)
Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) gaat een samenwerking aan met zepp.solutions voor de ontwikkeling van een...
Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) gaat een samenwerking aan met zepp.solutions voor de ontwikkeling van een brandstofcelsysteem. De samenwerking is onderdeel van een breder project, met als doel in...
Lucht & Ruimtevaart / 31-12-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven