De SP80- en Syroco-teams hebben allebei een opmerkelijke boot te water gelaten. Ze zien eruit als een paar ruimteschepen en worden aangedreven door ultrasnelle vliegers in plaats van zeilen. Beide boten zijn gebouwd om angstaanjagende snelheden te bereiken.
Het huidige wereldrecord snelheid staat al iets meer dan tien jaar op 65,37 knopen (121,06 km/u), in 2012 gevestigd door Paul Larsen in de Vestas Sailrocket II. Maar records zijn er om gebroken te worden, en zowel het SP80-team als het Syroco-team benaderen het record compleet anders dan Larsen. Beide teams hebben een doelsnelheid van 81 knopen (150 km/u) in de hoop het record zo te verbrijzelen. Hiervoor maken beide teams gebruik van enorme vliegers die met sterke lijnen aan de boten zijn bevestigd om kapseizen te voorkomen.
De SP80 heeft een ontwerp van 10,5 meter dat plaats biedt aan twee personen in tandem – één op de achterbank, om de vlieger te bedienen. Deze is bevestigd aan een bedieningsarm achter de cabine. De andere persoon bestuurt het vaartuig. In augustus testte het SP80-team de luchtweerstand van het vaartuig op het meer van Geneve, waar het 30 knopen haalde terwijl het achter een boot werd getrokken. Bekijk het experiment hier:
Het team is nu bezig met het om zeilgedeelte steeds roter, krachtiger en sneller te maken.
De Syroco zou je bijna geen boot meer noemen. Het team noemt het een “gewichtloos jacht”, maar in feite is het een vlieger aan een lijn die min of meer recht naar beneden in het water loopt, waar hij vastzit aan een draagvleugel. Omdat de vleugel en vlieger aan elkaar trekken, wordt de lijn strak getrokken.
Draagvleugels zijn van nature door cavitatie begrensd tot een snelheid van ongeveer 100 km/u. De vleugel van de draagvleugel creëert aan de ene kant een hogedrukgebied en aan de andere kant een lagedrukgebied. Het lagedrukgebied wordt zo laag dat het water begint te verdampen, waardoor er een enorme luchtweerstand ontstaat. Het team heeft een ingenieuze methode ontwikkeld om toch boven de snelheidsgrens van 100 km/u te komen. Neem een kijkje:
Beide teams gaan door met tunen, tweaken, testen, versnellen en tegelijkertijd het record najagen!