De scheepvaartsector vergroent en dat brengt een terugkeer van grote zeilen dichterbij. De China Merchant Energy Shipping company (CMES) heeft een nieuwe supertanker in gebruik genomen met vier grote zeilen. Deze verminderen het gemiddelde brandstofverbruik met bijna 10%.
Zeilen waren duizenden jaren lang de belangrijkste aandrijving voor grote schepen. Dat veranderde toen de Duitse uitvinder Rudolf Diesel in 1897 zijn eerste motor aan de praat kreeg. Zes jaar later voeren al de eerste door diesel aangedreven schepen op zee. Dat was veiliger en efficiënter dan stoommachines. Langzaam namen deze dieselschepen de scheepswereld over en werden een pijler van de internationale handel. Ze zijn echter wel vervuilend: zo’n 50.000 koopvaardijschepen zijn verantwoordelijk voor ongeveer 1,7% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Alhoewel methanol en ammoniak worden gezien als veelbelovende alternatieven voor schonere energie, is de technologie op dit moment nog lang niet uitgekristalliseerd.
Zeilen daarentegen zijn bekend terrein en al minstens tien jaar zijn er concepten en plannen om grote zeilen terug te brengen in de vracht- en passagiersvaart. Het Ierse B9 Shipping kwam al in 2012 met het idee van een 100% door zeilen aangedreven vrachtschip, maar daar lijkt niet veel van terecht te zijn gekomen. Oceanbird, een dochteronderneming van Wallenius, heeft de lanceringsdatum voor haar eerste schip met stijve zeilen verschoven van 2024 naar 2026.
Maar China’s Dalian Shipbuilding Industry Co (DSIC) heeft nu de stap gezet. De M/V “New Aden” is een 333-meter lange supertanker. Deze kolos, die op 24 september te water werd gelaten, beschikt over een relatief bescheiden, maar baanbrekend windenergiesysteem. In het midden van het lange dek zijn vier intrekbare zeilen gemonteerd, die elk 40 m van het dek uitsteken en een oppervlakte van 1.200 m² hebben.
De lichtgewicht, corrosiebestendige koolstofvezel composietbladen kunnen met een druk op de knop omhoog of omlaag worden gebracht. Een ‘Aerofoil Sails Intelligent Control’-systeem is ontworpen om voortdurend de heersende omstandigheden en navigatiegegevens te controleren. Op basis hiervan is de hoek van de zeilen voortdurend aan te passen om maximaal gebruik te maken van de beschikbare wind.
Als relatief kleine implementatie van het autozeilconcept is dit systeem niet bedoeld als primaire aandrijving. Het schip zal nog steeds veel diesel verbruiken. Maar op een voorbeeldvaarroute tussen het Midden-Oosten en het Verre Oosten zal het naar verwachting het gemiddelde brandstofverbruik met meer dan 9,8% verminderen. Dat bespaart naar schatting 2.900 ton kooldioxide-uitstoot per reis.
De New Aden is een supertanker voor ruwe olie, dus ondanks de groene belofte, is zijn primaire doel nog steeds om ongeveer twee miljoen vaten fossiele brandstof over de wereld te vervoeren. Maar of je het nu als greenwashing ziet of niet, het bewijst duidelijk dat deze enorme zeilsystemen voor grote, moderne schepen economisch verantwoord is.