Met de Swordfish introduceert het Franse Platypus een tender waarmee de eigenaar op- en onder water kan varen.
De 12 meter lange Swordfish is een tender die de passagiers niet alleen op maar ook onder water laat genieten. De boot is voorzien van een koepel die met hydraulische armen onder de golven wordt gedompeld. Naast de kapitein kunnen maximaal zeven passagiers, comfortabel achterover leunend, geniet van het onderwater-zeemilieu. De koepel krijgt automatisch zuurstof toegevoerd zodat zuurstofmaskers voor de inzittenden overbodig zijn.
De Swordfish wordt leverbaar in elektrische en hybride uitvoering. De eerste is uitgerust met twee 500-kW motoren en 400-Wh batterijen en heeft een topsnelheid van zo’n 40 knopen en een kruissnelheid van 18 knopen. Bij een snelheid van 7 knopen s het bereik van de accu’s zo’n 115 zeemijlen. De hybride versie heeft twee V8-benzinemotoren met een vermogen van 900 pk elk en twee elektrische motoren van 80 kW. Dit model biedt een topsnelheid van 50 knopen en uiteraard een veel groter bereik. Dankzij de elektromotoren kan voor onderwaternavigatie toch maximaal worden geprofiteerd van stilte.
Het ontwerp van de tender als trimaran is opvallend voor een vaartuig van deze omvang. De romp heeft een kern van hout en gedraagt zich uitstekend bij golven. Het onderwatergedeelte heeft veel weg van een stealth vliegtuig. De Swordfish wordt naar verwachting in 2021 in productie genomen door Platypus en L2. De wereldpremière wordt verwacht op de Monaco Yacht Show van dat jaar.