Het Zweedse Candela veroorzaakt deining in de wereld van vervoer over water. Met de nieuwe veerboot P-30 claimt het bedrijf het snelste, volledig elektrische passagiersschip ooit te hebben ontworpen. Door dieselferry’s te vervangen door een elektrische wordt niet alleen van een hogere snelheid geprofiteerd maar ook bijgedragen aan een schonere lucht en beter en gezonder milieu.
De P-30 heeft een lengte van 12 m en biedt plaats aan 30 passagiers. Voor de aandrijving zorgt een paar 60 kW elektrische pod-aandrijvingen. De topsnelheid die hiermee wordt bereikt bedraagt 30 knopen; de kruissnelheid ligt rond de 20-25 knopen. De 180 kW lithium batterij aan boord van de ferry staat garant voor een bereik van meer dan 60 zeemijlen.
Met deze specificaties wordt de P-30 volgens Candela het snelste elektrische passagiersschip ter wereld met een groot bereik. Dat grote bereik dankt de ferry aan een boordcomputer die honderd keer per seconde de neus- en rolneiging van de boot beoordeelt en aanpassingen aan de draagvleugels uitvoert om hem horizontaal te houden en vlekkeloos over het water te laten scheren.
Het energieverbruik is daarmee ongeveer 80 procent minder vergeleken met de huidige snelle veerboten. Tegelijkertijd blijft de boot stabiel en is de kielzog nihil. Daardoor kan de P-30 met hogere snelheden stedelijke waterwegen varen, zonder schade te veroorzaken aan andere vaartuigen of de omgeving. Door meer gebruik te maken van stedelijke waterwegen worden investeringen in nieuwe infrastructuur overbodig en blijven grote steden goed bereikbaar. Naar verwachting zullen de testen voor de P-30 in 2022 in Stockholm van start gaan; de start van de commerciële activiteiten staan gepland voor 2023.