maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 01 juni 2020

Waterstof-aandrijving voor containerschepen

ABB werkt samen met ‘Hydrogène de France’ kortweg HDF aan de ontwikkeling van grootschalige waterstof-brandstofcelsystemen die elektrische emissievrije containerschepen kunnen aandrijven.

Waterstof staat in 2020 weer hoog in het vaandel. Hoewel een groot deel van de auto-industrie er nog voor terugdeinst vanwege de opslag, transport en opwekking, blijft het een feit dat waterstof ongeveer 10 keer de energiedichtheid heeft van een lithiumbatterij. Bovendien gaat het tanken vele malen sneller dan het opladen bij een oplaadpunt.

50 miljoen auto’s

De scheepvaartindustrie is nog steeds een behoorlijk vervuilende industrie met gigantische scheepsdiesels. De strenge regelgeving die voor de automobielsector geldt, is voor de scheepvaart vele malen eenvoudiger. Het is zeker dan ook een goedkope en efficiënte manier om massa over de hele wereld te distribueren, maar het blijft daardoor ook nog steeds verantwoordelijk voor ongeveer 2,5 procent van de uitstoot van broeikasgassen. Eén groot containerschip kan evenveel luchtvervuiling uitstoten als 50 miljoen auto’s bij elkaar. Elektrificatie kan in deze sector dan ook een groot verschil maken.

Megawatt aandrijflijn

Er zullen nog wel enkele  generaties batterijen nodig zijn om elektrische scheepvaart op lange afstand mogelijk te maken. Waterstof daarentegen staat nu al klaar voor korte afstanden. De samenwerking tussen ABB en HDF richt zich hierop door de ontwikkeling van een aandrijflijn voor zeeschepen op megawatt-schaal. Voor het ontwerp wordt samengewerkt met Ballard Power Systems, een bedrijf gespecialiseerd in brandstofcellen met protonuitwisselingsmembraan (PEM).

Een Maersk-containerschip van het type Triple-E, dat in staat is om meer dan 18.000 zeecontainers te vervoeren, heeft momenteel ongeveer 60 megawatt aan stroom nodig en slokt daarvoor maar liefst 80.000 liter brandstof per dag op. En dit zijn de schoonste en meest efficiënte vrachtschepen ter wereld. Hoe groot de eerste aandrijflijnen van ABB worden, is vooralsnog niet exact bekend, maar er is een indicatie dat ze mogelijk iets kunnen bouwen voor gebruik in een hybride opstelling. Waterstof wordt daarbij ingezet als hulpvermogen op grotere schepen.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Tsjechië en Italië trekken samen op tegen EU-boetes autofabrikanten voor te hoge CO2-uitstoot

(productnews)
Tsjechië sluit zich aan bij het Italiaanse protest tegen de dreigende boetes voor Europese autofabrikanten die niet voldoen...
Tsjechië sluit zich aan bij het Italiaanse protest tegen de dreigende boetes voor Europese autofabrikanten die niet voldoen aan de steeds strenger wordende Europese CO2-doelstellingen. Door de tegenvallende prestaties van...
Automotive / 12-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven