Verschillende initiatieven moeten Nederland goed georganiseerd "AI-land" maken

Leesduur: +/- 5 min.
Nederland moet voorop lopen op het gebied van kunstmatige intelligentie. Verschillende initiatieven moeten ons land superkrachten geven.

Vorige week kunnen we gerust dé week van de kunstmatige intelligentie noemen, nadat verschillende initiatieven werden gepresenteerd om ons land krachtiger te maken op dit gebied en eveneens een groot congres werd gehouden. In verschillende media werd het onderwerp, nu al een paar jaar een hot topic, besproken. 

Om te beginnen presenteerden vijf grote bedrijven donderdag 10 oktober het samenwerkingsinitiatief Kickstart AI, waaraan ook een aantal universiteiten deelneemt. Ahold Delhaize, ING, KLM, NS en Philips willen het AI-ecosysteem in Nederland een impuls geven door de ontwikkeling van AI-technologie te bevorderen en te versnellen en door AI-talent in het land te stimuleren. Deze inspanningen hebben tot doel de onderwijscapaciteit te vergroten, de ontwikkeling van de AI-gemeenschap in Nederland te bevorderen en de positie van Nederland als een concurrerende en relevante wereldwijde AI-kennishub te benadrukken.

Inhaalslag

Er is volgens de betrokken partijen nog een slag te maken ten opzichte van andere landen. Zo zijn het Verenigd Koninkrijk, de VS en China op het gebied van kunstmatige intelligentie verder dan wij. "Om de positie van Nederland als pionier en uitvinder van nieuwe technologieën te behouden, moeten de Nederlandse overheid, bedrijven, organisaties en universiteiten een kloof overbruggen met betrekking tot structurele investeringen en de beschikbaarheid van wereldwijd AI-talent."

Dagelijks leven

De vijf bedrijven die Kickstart AI initiëren, pleiten voor de cruciale uitbreiding van lokale kennis en lokaal talent om op ethische wijze kunstmatige intelligentie te kunnen implementeren die niet alleen is gericht op wat technisch mogelijk is, maar ook voldoet aan de ethische en sociale normen die de Nederlandse samenleving mogelijk verwacht. Samenwerking tussen deze vijf bedrijven, de overheid, de industrie en andere leveranciers van technologie draagt bij aan de aanpak van maatschappelijke uitdagingen, biedt nieuwe kansen voor de jeugd en versnelt de introductie van kunstmatige intelligentie in Nederland. Voor consumenten biedt kunstmatige intelligentie mogelijkheden om hun dagelijkse leven te verbeteren, zoals met een persoonlijkere service en meer gemak en keuzes op vele gebieden, waaronder voedsel, reizen, gezondheid en financiën.

Kickstart AI omvat onder meer de volgende initiatieven:

1) AI superchallenges: Een competitie om het wereldwijde profiel van Nederland te verbeteren door wereldwijd AI-talent te mobiliseren bij het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen, zoals op het gebied van gezondheid en mobiliteit.

2) Gezamenlijke academische benoemingen: Investeren in publiek-private samenwerking door gezamenlijke benoemingen van hoogleraren en universitair (hoofd)docenten, waardoor de volgende generatie AI-talent toegang krijgt tot onderwijs, training en vooraanstaande academici. De eerste toezegging is de creatie van 5 gezamenlijke benoemingen bij academische instellingen in Nederland door ieder voortrekkersbedrijf in Kickstart AI, waardoor in totaal 25 posities worden gecreëerd.

3) Nationale AI-Cursus: Als onderdeel van een bredere inspanning om de kennis en acceptatie van AI in Nederland te vergroten, gaan Kickstart AI-bedrijven de Nationale AI-Cursus niet alleen bij het grote publiek en hun eigen personeel onder de aandacht brengen, maar deze ook Engelstalig beschikbaar maken zodat een streefaantal van 170.000 aanmeldingen in Nederland per eind 2020 gehaald wordt.

Urgentie

Maarten de Rijke, hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam en directeur van het Innovation Center for Artificial Intelligence, zegt over de introductie van Kickstart AI: “Nederland is altijd een technologische pionier geweest, een voorloper in de ontwikkeling en innovatie van AI. De kwaliteit van onze AI-specialisten wordt wereldwijd erkend. Maar zonder een nationale AI-strategie en snelle actie, blijft het ernstige tekort aan AI-talent in ons land een van de grootste obstakels bij het bereiken van het volledige potentieel van AI-talent en technologie. De gezamenlijke inspanningen van universiteiten en ondernemingen onder de Kickstart AI-vlag onderstrepen de urgentie die het versnellen van AI-onderwijs en het behouden van talent hebben, en toont hoe toegewijd we zijn aan samenwerking en de benodigde investeringen om de innovatie van kunstmatige intelligentie in Nederland te versnellen.”

Eerder deze week zagen ook al het Strategisch Actieplan AI (SAPAI) en de Nederlandse AI Coalitie het licht. Die hebben eveneens als doel om gezamenlijk de groei en het concurrentievermogen van de Nederlandse economie in stand te houden. Het doel van de op dinsdag 8 oktober gelanceerde Nederlandse AI Coalitie (NL AIC) is om samenwerking en uitwisseling tussen de verschillende toepassingsgebieden van AI te organiseren, zodat het wiel niet overal tegelijkertijd moet worden uitgevonden. De FME, brancheorganisatie voor de technologische industrie, steunt dit initiatief. Het werkt zelf al sinds begin 2019 aan het FME Platform AI, een actieprogramma dat de bredere toepassing van AI binnen de industrie moet versnellen. "Het is in iedereens belang dat we samenwerken in Nederland en FME sluit zich daarom aan bij de Nederlandse AI Coalitie.

In dezelfde week gaf de Universiteit Utrecht te kennen de opleiding Kunstmatige Intelligentie te willen uitbouwen. Het wil daarom af van het numerus fixus, waarbij het maar een bepaald aantal leerlingen mag toelaten. De UU geeft aan dat de opleiding niet alleen razend populair is, maar waar ook "een grote vraag naar is op de arbeidsmarkt". Ook gaat het drie miljoen euro extra investeren in onderzoek en onderwijs rond AI. 

Uit een onderzoek van HPE en Industry of Things Worlds, de grootste IoT-conferentie in Europa, bleek vorig jaar dat ook de maakindustrie kansen ziet in kunstmatige intelligentie. De Europese maakindustrie denkt in 2030 ruim 11 procent omzetgroei te realiseren door de technologie. De industrie verwacht vooral veel van AI rondom de mogelijkheden voor meer efficiëntie, flexibiliteit en differentiatie. 
 

Bron: KLM/FME

Geef jouw mening

Bij je reactie wordt je achternaam niet getoond