Volvo ontwikkelt motorjacht dat zelfstandig aanmeert

Leesduur: +/- 4 min.
Volvo heeft een motorjacht ontwikkeld met een "self-docking" systeem. Dat betekent dat het jacht zelfstandig aan kan meren. De demonstratie van de zogenoemde Volvo Penta was onlangs in het Zweedse Göteborg.

De onthulling van de baanbrekende zelf-dockende jachttechnologie is de nieuwste ontwikkeling in Volvo Penta's voortdurende 'Easy Boating'-filosofie om varen eenvoudig, leuk en toegankelijk voor meer mensen te maken. Centraal staat het joystickgestuurde Volvo Penta Inboard Performance System (IPS), een compleet en geïntegreerd voortstuwingssysteem - van het stuurstation, via de motor, helemaal tot aan de propellers.

Smalle ligplaatsen, veranderende wind- en zeeomstandigheden en drukke jachthavens zullen met het IPS-systeem veel minder een uitdaging zijn tijdens het aanmeren. Dit is te danken aan het reactievermogen van het Volvo Penta IPS-systeem, dat gekoppeld is aan sensoren en een geavanceerd en secuur navigatiesysteem heeft. En net als het systeem helpt om de boot gemakkelijk en veilig in het dock te krijgen, kan het het ook mogelijk maken om veilig geautomatiseerd vanuit het dock te starten.

Prototypen van de zelf dockende technologie van Volvo Penta worden momenteel getest. De geautomatiseerde dockingmogelijkheden komen voort uit het ingebouwde elektronische scheepscontrolesysteem (EVC), dat stuur- en aandrijfberekeningen berekent in relatie tot de werkelijke positie van de boot en vier sensoren op de geplande ligplaats.

Eenvoudig docken

"Aanleggen is een van de meest uitdagende manoeuvres bij het besturen van boten - verkeerd ingrijpen kan uiteindelijk kostbaar zijn", zegt Björn Ingemanson, President van Volvo Penta. "Ons IPS-systeem heeft al grote vooruitgang geboekt in het vereenvoudigen van het aanmeren en deze nieuwe self-docking-functie neemt dat proces een belangrijke stap verder. De sensoren en boordcomputers reageren in milliseconden op veranderende wind- en zeecondities en maken constant micro-aanpassingen aan de kracht en stuurhoek van de IPS-drive om de boot op zijn beoogde koers naar een veilige ligplaats te begeleiden. Indien nodig kan het koppelingsproces worden gepauzeerd en zal het systeem de boot stationair in het water houden. Zelfs bij veranderende zeecondities kan de zee lijken stil te staan. "

Hoe het werkt

Het automatiseren van het koppelingsproces omvat drie verschillende fasen. Ten eerste, als de boot zijn ligplaats nadert, herkent het systeem dat het een 'vangstzone' is binnengegaan en stuurt het een signaal naar de kapitein dat het gereed is om aan te leggen. Zodra de kapitein de self-dock functie heeft geactiveerd, wordt de boot vervolgens (met behulp van GPS) automatisch in een 'klaar voor dock' positie gebracht. Nadat de kapitein de laatste fase heeft geïnitieerd, maakt het systeem gebruik van een combinatie van GPS en sensoren - zowel die aan boord zijn gemonteerd als extra sensoren die zijn aangebracht op het bestemmingsdok- om de boot automatisch in een veilige ligplaats te verplaatsen.

"We hebben lang de ambitie gehad om het aanmeren zo eenvoudig mogelijk te maken", zegt Johan Inden, Chief Technology Officer bij Volvo Penta. "De eerste stap naar deze ambitie was in 2006, met de lancering van onze joystick-dockingtechnologie. Hierop volgde de introductie van het Dynamic Positioning System, dat automatisch de koers en positie van een boot handhaaft, zelfs tijdens sterke stromingen of winderige omstandigheden - ideaal bij het voorbereiden van het aanmeren. Nu zetten we de volgende belangrijke stap door de boot in staat te stellen aan te meren. Met ons eenvoudige dockingconcept willen we meer mensen aantrekken om te genieten van de vaarervaring. "

Optimaliseerbare optie 

Een ander opvallend kenmerk van het komende systeem is dat het niet alleen beschikbaar zal zijn voor de nieuwste IPS-uitgeruste boten - er is ook een retrofit-versie van de functie gepland, iets dat een aantrekkelijke upgrade zou kunnen zijn voor duizenden booteigenaren.

De aanvankelijke focus voor het zelf aanmerende systeem van Volvo Penta ligt op individuele booteigenaren die het systeem op hun eigen aanlegplaatsen kunnen installeren. Op langere termijn wordt aangenomen dat de technologie van groot belang zal zijn voor havens en jachthavens, waardoor boten met IPS uitgerust met het systeem veilig en nauwkeurig kunnen aanmeren. Een bijkomend toekomstscenario voor het zelf aanmerende systeem is dat het kan worden geïntegreerd met de Easy Connect-applicatie (app) van Volvo Penta. Met de app kunnen gebruikers controleren of de dichtstbijzijnde jachthaven is uitgerust met de juiste technologie voor selfd-docking - of misschien zelfs gebruiken om een ​​parkeerplaats te beveiligen.

Veiligheid is een primaire factor in de voortdurende ontwikkeling van de functie en, net als bij soortgelijke 'self-parking'-technologie in de autowereld, is het docking-systeem van Volvo Penta niet ontworpen om volledig autonoom te zijn. Hoewel het systeem ook surroundsensors zal bevatten die een antibotswaarschuwing en -vermijding bieden, moet de kapitein aan het roer blijven tijdens het aanmeerproces, klaar om in te grijpen indien nodig.

 

Bron + foto: Volvo.

Geef jouw mening

Bij je reactie wordt je achternaam niet getoond